Tuesday 28 April 2009

Belia Tercorot - Masihkah Pemimpin Kita Bertelagah?

Saya agak terperanjat setelah membaca majalah Dewan Masyarakat, terbitan DBP. keluaran April, 2009 lalu. Mengikut maklumat, kajian oleh Kesatuan Perguruan - terdapat 2.66% pelajar daripada 70 sekolah menengah dan 4.87 % daripada 143 buah sekolah rendah masih buta huruf. Ini bermakna daripada 213 sekolah di negara ini masih mempunyai sejumlah 5,654 orang pelajar buta huruf. Hal ini terjadi kerana remaja atau belia sudah tidak berminat terhadap pelajaran’.

Menurut perangkaan polis pula sehingga Mei, 2005 daripada 1048 pelajar yang ditahan, 605 terlibat dengan kegiatan jenayah. Statastik Yayasan Pencegahan Jenayah Negara pula menunjukkan bahawa daripada 4,674 tahanan pelajar, 2,377 pelajar ponteng sekolah. - [ Sumber: Dewan Masyarakat: April,2009, ms.56 ]


Ternyata, statastik ini hanya melibatkan sebanyak 213 buah sekolah. Jika kajian ini tepat dan dapat dipertahankan, bagaimana dan berapakah pula bilangannya [pelajar buta huruf] jika sekiranya ruang lingkup kajian tersebut dibuat dan diperluas meliputi seluruh sekolah di negara ini?


Saya teringat suatu ketika dahulu, bagaimana sebuah sekolah rendah di sebuah Pulau di daerah Kota Belud yang dikatakan kesemua pelajarnya yang mengambil peperiksaan UPSR. gagal?. Hati saya menjadi sayu dan bertanya . "apakah yang terjadi? Adakah guru-guru kita dah mula malas mengajar. Atau adakah sistem pembelajaran kita yang kurang sempurna. Atau beban guru terlalu banyak sehingga tidak dapat menumpukan perhatian terhadap tugas mengajar?.

Namun, apa jua alasan yang diberikan, ternyata pelajar-pelajar yang terlibat ini [buta huruf ini] adalah tidak lain dan tidak bukan, mereka adalah pelajar bumiputera anak-anak warga Malaysia, yang diharapkan akan bakal menjadi pemimpin bagi menggalas harapan dan tugas negara di masa akan datang terutama selepas tahun 2020. Dengan keadaan di atas, mampukah mereka menjadi pemimpin yang baik di masa depan?. Bolehkah kita meletakkan harapan dan memberikan tugas kepada mereka yang ternyata buta huruf?.

Saya teringat kepada hadith Rasulllah s.a.w yang bermaksud ” Jika kita hendak lihat bagaimana bentuk dan corak pemerintahan negara pada 10 tahun akan datang, maka lihatlah [ apakah bentuk ] pemudanya hari ”.

Jika masalah ini tidak ditangani dengan bersungguh-sungguh dan penuh keazaman, masalah ia bukan sahaja akan menggugat terhadap proses pembangunan Modal Insan Negara, tetapi juga akan menjadi masalah kronik kepada Negara khasnya kepada kerajaan di masa hadapan dan sekaligus membantutkan hasrat dan harapan kita untuk mencapai Negara Maju menjelang tahun 2020..

Jika demikian, siapakah yang harus di persalahkan? Adakah ibubapa, pemimpin masyarakat, agensi-agensi berkaitan terutamanaya Kementerian Pelajaran, sekaligus parti UMNO selaku tulang belakang pemerintahan Barisan Nasional [BN] di Negara ini?.

Saya kira inilah cabaran yang bakal mendepani YAB. Timbalan Perdana Menteri - Tan Sri Mahyuddin Yassin selaku Menteri Pelajaran yang baru.


No comments:

Post a Comment