Monday 6 April 2009

Kabinet Baru PM - Mengalas Harapan Rakyat?.

Seperti yang saya nyatakan beberapa hari lalu bahawa hari ini adalah 'satu penantian yang penuh debaran'. Debaran kerana ingin mendengar dan melihat siapakah di kalangan pemimpin kita khususnya daripada kalangan Ahli Majlis Tertinggi [AMT.] UMNO baru yang bakal menyertai dan membarisi jemaah kabinet baru PM?
Teka-teki dari di kalangan rakyat Malaysia kian memuncak. YAB. PM. bukanlah pemimpin baru dalam negera ini. Beliau mantan Menteri Besar Pahang, Mantan Ketua Pemuda Malaysia, mantan Naib Presiden UMNO dan juga adalah anak kepada Perdana Menteri Malaysia [Allahyarhman Tun Abdul Razak]. Sebagai pemimpin yang begitu matang dan cukup masak terhadap politik Malaysia, tentu sekali gambaran telah terpahat dibenak fikiran YAB. PM bagaimana seharusnya bentuk kepimpinan dan saiz kabinet baru beliau ini.
Saya percaya dan yakin beliau akan meletak satu barisan kepimpinan yang mampan dan dapat diharapkan oleh rakyat untuk memberikan impak yang berkesan terhadap masalah yang dihadapi oleh rakyat masa kini.
Selain daripada memikirkan tentang permasalahan rakyat di negeri-negeri di Semenanjung Malaysia, khususnya negeri-negeri besar dan maju seperti Selangor, Perak, Kedah dan Kelantan yang kini telah jatuh kepada parti-parti Pembangkang Pakatan Rakyat [PR], juga harus memikirkan masalah dan kemelut rakyat Malaysia di Sabah yang pada saya juga turut menjadi perhatian pihak pembangkang dalam pilihan raya ke 13 [PRU13] nanti.
Kepimpinan BN di negeri ini, walaupun dilihat begitu stabil dan kukuh, namun tidak bermakna tiada riak yang bakal melanda. Gelombang kebangkitan parti-parti pembangkang di Sabah, khususnya yang berasas ' Sabah Based Party' yang kini diterajui oleh Parti SAPP mula mendapat perhatian rakyat yang merasakan diri mereka tidak terbela dalam BN. khususnya dalam UMNO.
Oleh yang demikian membariskan dalam kabinet baru PM. sebahagian daripada golongan pemimpin [UMNO] dari Sabah, khususnya dari kalangan mereka yang ternyata mempunyai karisma dan mampu mengalas harapan rakyat Malaysia di Sabah ini [walaupun saya kira mereka bukan dari kalangan AMT. baru UMNO], pada saya juga perlu diambil perhatian. Ini penting kerana ia bukan sahaja mampu menunaikan tanggung jawab mereka untuk membantu membangunkan negeri ini bersama-sama barisan kabinet negeri Sabah yang ada, tetapi juga dijangka mampu mengekalkan kuasa pemerintahan BN. di negeri ini dalam PRU13 nanti.
Rakyat Malaysia di negara ini, khususnya yang ada di Sabah, kini menanti dengan penuh debaran pengumuman barisan kabinet baru YAB. PM. dengan doa dan harapan barisan kabinet ini nanti akan menjadi jambatan abadi penghubung dan penyatu buat rakyat Malaysia di Semenanjung dan Sabah. Insya Allah!

1 comment: