Wednesday 1 April 2009

ICT - DESA DAN KOTA-DI MANA ORANG KITA?

Pagi ini pengacara TV3 membuat komentar dengan pendengar luar berkaitan dengan ilmu ICT. Pengacara berdua, bertanya pendengar/pemanggil - sejauhmana mereka [pemanggil] memahami dan mengetahui ilmu dunia ICT?
Terdapat pemanggil yang cukup berpengalaman. Beliau menerangkan dengan begitu ghairah bagaimana beliau begitu rapat kepada ilmu, perkembangan dan kemajuan dunia ICT di negara ini. Dengan usia beliau yang dahpun meningkat 60 tahun, beliau mampu menyelesaikan segala urusan dan kerja-kerja peribadi tanpa perlu bergerak ke sana dan ke sini - untuk membuat urusan kerja harian seperti membayar bil, bayaran ke bank dan sebagainya. Beliau menggunakan segala kemudahan ICT. terutamnya internet dan blog beliau untuk membuat pesanan dan urusan dengan dunia luar termasuk juga anak-anak dan keluarga beliau. Pendek kata dengan maklumat di hujung jari beliau telah mampu berinteraksi dengan dunia luar melalui pengunaan segala kemudahan ICT di negara ini semaksimanya. Menurut pemanggil lagi, kini beliau telahpun memilik laman web sendiri dan meniklankan hasil-hasil ladangpun beliau melalui laman web yang beliau cipta.
Saya yang sedang menikamati sarapan pagi dengan secangkir teh o panas dan ubi rebus terpesona dengan kemajuan ICT yang kini telah dicapai oleh negara kita. Satu pujian patut diberikan kepada para pemimpin negara, terutama kepada Tun M, mantan Perdana Menteri kita yang pada saya begitu perihatin tentang perkembangan dunia ICT di negara ini ketika beliau menjadi Perdana Menteri, sehingga Malaysia mampu menujudkan bandar CYBERJAYA Malaysia di Putrajaya, sekaligus ujudnya Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi. Kemajuan sains dan teknologi di negara kita kini, membolehkan kita dapat menerokai dunia angkasa.
Saya bertambah ghairah. Saya mula memikirkan alangkah baik jika produk-produk pertanian, belacan, kuih tradisional dan sebagainya keluaran masyarakat desa, dapat dipamerkan dan diiklan melalui internet atau laman web para petani dan nelayan. Sebagai anak petani, saya juga mula berangan-angan untuk balik ke kampung mengusahakan tanah sekengkang kera milik keluarga. Barangkali ayam itek mampu dipelihara. Produk telur masin harganya lumayan juga.
Namun keghairahan saya itu tiba-tiba terpadam bilamana memikirkan dan menyedari bahawa di kampung, apa lagi ilmu ICT mampu di terokai oleh para pak tani dan nelayan kita di desa sana, sedang pemancar talian internet atau talipon di kampung pun susah nak jumpa. Kalau adapun, jauhnya di bandar tak mampu menyebarkan dunia mayanya ke kawasan desa. Terfikir juga, bagaiman rakyat desa nak mampu memilik laman web dan blog sendiri? Sedang di desa tiada kemudahan talipon atau internetnya. Di samping itu, terfikir juga apakan nak memiliki Laptopnya, sedang nafkah harian sendiri pun belum mencukupi?. Ekonomi tak berkembang. Pasaran produk tiada ruang. Nak jual hasil pertanian sekilo dua ke pekan, perlu tambang. Tambang kenderaan pula lebih mahal. daripada harga atau hasil jualan barang?
Demikian terasanya jurang antara desa dan kota. Ia semakin jauh terpisah. Kerana itu ramai golongan terpelajar lari dan berhijrah ke kota. Di desa tiada kemudahan dan tiada apa-apa. Kita, juga pemimpin terutamanya perlu memikirkannya, agar jurang ilmu ICT antara masyarakat desa dan kota tidak berbeza. Bina insan dan minda sekali lagi perlu jadi fokus utama. Para ibu bapa, abang dan kakak, yang tak sempat bersekolah menengah, kolej atau universiti, boleh belajar dan diajar tentang ilmu ICT melalui kursus bimbingan dan latihan ICT kendalian pejabat-pejabat Wakil Rakyat UPKR daerah dengan kerjasama agensi kerajaan dan juga swasta.
Laburlah sedikit peruntukan khas YB.Wakil-Wakil Rakyat kita yang ada itu untuk membiayai latihan tersebut demi kepentingan masyarakat di kawasan desa. Dengan berbuat demikian, kita bukan sahaja dapat membina dan melahirkan rakyat Malaysia yang berinformasi dan bermaklumat, tetapi juga dapat melahirkan rakyat atau masyarakat yang mengenali dan berinteraksi dengan dunia antarabangsa. Insya Allah!

1 comment: