Thursday 2 April 2009

HARAPAN RAKYAT KEPADA PM. BARU

Insya Allah! esok debaran hati rakyat menanti kemunculan YAB. Dato' Seri Najib Tun Abdul Razak, Presiden UMNO yang baru untuk mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ke-6.
Harapan rakyat Malaysia tergalas penuh dibahu beliau. Selepas itu, rakyat pula dijangka sekali lagi akan menanti dengan penuh debaran untuk melihat barisan kabinet yang baru yang dijangka [seperti kelazimnya] akan berlaku rombakan.
Penantian yang tampak penuh debaran ini, sekali lagi kita mencongak siapakah di antara pemimpin yang bakal turun dan siapakah pula yang bakal naik pangkat menjadi Pak Menteri, Timbalan atau Setiausaha Parlimen? Pasti ia mendebarkan. Ini kerana berkemungkinan seseorang yang bukan ahli Parlimen [barangkali orang yang diluar jangkaan kita] akan masuk jadi Pak Menteri. Siapa tahu? Seseorang yang bukan ahli Parlimen, boleh dilantik senator dan kemudian dilantik jadi Pak Menteri!.
Adakah juga gesaan dan permintaan rakyat Malaysia di Sabah yang ingin agar qouta seorang menteri kabinet pusat dari Sabah akan termakbul dan menjadi kenyataan? Sekali lagi kita menantinya dengan penuh debaran. Bagaimanapun yang jelas, sesiapa sahaja yang jadi Pak Menteri atau Timbalannya, yang pasti tugas berat menyatupadukan rakyat dan menangani kegawatan ekonomi yang melanda dunia dan Malaysia khususnya menanti mereka. Itu yang past!.

No comments:

Post a Comment