Monday 12 October 2009

Masalah Berakar Umbi - Di mana Silapnya?

Saya tidak menjangka bahawa komentar saya mengenai isu kemenangan Tan Sri Isa Samad [UMNO/BN] di Bagan Pinang mendapat respond yang positif dan menarik sehingga telah mengheret permasalahan politik di Sabah di ruangan Facebook saya, yang dibangkitkan khususnya oleh sdr.Hj.Ismaily Bungsu,yang juga manatan Pegawai kanan Sabah sewaktu ketika dulu.

Secara peribadi saya cukup mengenali beliau.Sebagai seorang rakan lama, Saya mengambil kesempatan di sini untuk mengucapkan ribuan terima kasih di atas segala lontaran idea serta curahan isihati beliau menerusi laman FB. saya. Walau dalam keadaan nada apapun atau dalam cara manapun beliau melontarkan idea dan pendapat tersebut, pada saya ia tetap memberikan sesuatu yang menarik untuk difikirkan bersama. Mungkin melalui cara ini kita akan mendapat jawapan yang boleh dimanfaatkan.

Namun sebelum persoalan-persoalan saya lontarkan, ingin juga saya memaklumkan bahawa pada dasarnya, bicara isu atau hal politik Sabah ini jarang saya sentuh atau kurang saya memberikan respond melalui FB mahupun dilaman blog ini,kerana saya bependapat atau merasakan saya bukanlah orang yang tepat mengemukakan apa lagi untuk menjawab permasalahan ini.

Namun atas pandangan dan respond yang baik dan menarik dengan fakta-fakta yang dinyatakan oleh Sdr. Hj.Ismaily, telah mengambit saya untuk menulis dan lantas mengemukakan beberapa soalan yang pada saya penting untuk dijawab pihak yang berkaitan, bagi mengelakkan kekeliruan kita terhadap persoalan yang dibangkitkan. Misalnya:-

Pertama: Mengapa persoalan kemiskinan di Pitas tak pernah selesai sejak dari Zaman pemerintahan USNO, BERJAYA, PBS hingga ke BN.sekarang ni.Di manakah silapnya? Sistem politikkah, agensi pelaksanakah atau mentaliti orang /masyarakat kitakah?

Kedua: Persoalan Lombong Mamut di Ranau. Seingatan saya, lombong ini dibuka pada tahun 80-an. Sewaktu bertugas di pejabat Daerah KB. [1980-82] lori tembaga mamut ini banyak merosakkan jalan menuju ke Usukan. Zaman ini zaman pemerintaha BERJAYA. Kalau begitu, siapa pula meluluskannya serta siapa pula mengaut keutungannya?

Ketiga: Isu pelajar dari Pulau Mantanani, setahu saya ramai kalangan pelajar kawan saya dari Pulau itu mencapai akademik yang baik sehingga dapat PHD. dan jadi ketua jabatan. Namun, jika pelajar SK. Mantanani yang bermasalah-adakah ini isu atau campur tangan politik, atau isu pentadbiran sekolah atau gurunya atau ibubapa? Apakah cara penyelesaiannya?

Saya mengemukakan respond ini, bukan kerana didorong oleh perbezaan fahaman politk antara saya dengan Tuan Hj. Haji Ismaily, tetapi ingin mendapat jawapan pasti terhadap permasalahan yang dibangkitkan, yang pada saya juga telah berlarutan sekian lama - bukan sahaja sekarang ini [BN} tetapi dari satu zaman pemerintahan ke zaman / era pemerintahan yang lain. Mengapa semua parti / kerajaan yang memerintah ketika itu dan sekarang ni [BN] gagal menyelesaikan masalah ini?. Saya punya keyakinan ia mesti punya jawapannya.

Institut Kajian Pembanguan Sabah [IDS] adalah sebuah badan yang ditubuhkan kerajaan bagi mengkaji hal-hal berkaitan pemasalahan soso-ekonomi rakyat Sabah. Saya yakin IDS pernah membuat kajian tentang hal ini dan barangkali punya jawapan terhadap persoalan ini. Jika belum, wajarkah kita mengadakan satu kajian menyeluruh berkaitan masalah ini. Atau jika sudah dilaksanakan, apakah pula dapatan [in-put] yang diperolehi melalui kajian tersebut?

Saya berpendapat [jika ada], ia wajar dibentangkan dan dimaklumkan kepada rakyat, agar rakyat memahami punca permasalahan ini. Jauh daripada itu, apakah langkah-langkah pihak terbabit [agensi-agesni kerajaan seperti;- pejabat daerah, pegawai pendidikan daerah, Pej.alam sekitar, perancang ekonomi dan lain-lain agensi kerajaan berkaitan]yang perlu atau pernah dilakukan bagi mengatasi masalah tersebut, yang pada saya telahpun berakar umbi sejak sekian lama.

1 comment: